Arabic - German - English

اراء النقاد والقراء دراسات فريق العمل حورات واحاديث ندوات
اراء النقاد والقراء دراسات فريق العمل حورات واحاديث ندوات

منافذ البيع

الآن

الطبعة الرابعة،  قريباً مع دار البلسم

"الطبعة الثالثة"

كاملةً لوزارة التربية والتعليم المصرية

د. طارق عبد الباري، مؤلف الرواية في حوار مع القناة الأولى

برنامج صباح الخير يا مصر

 

g_m_e_1.JPG 

المذيع: بكلية الألسن جامعة عين شمس وهو كاتب من كتاب أدب الأطفال وهو معنا النهاردة

الحقيقة بمناسبة صدور رواية أولى له هذه الرواية بعنوان ملك الأشياء أه د. طارق أهلاً

بيك.

 

د. طارق: أهلاً بيك يا افندم

 

المذيع: صباح الخير وكل سنة وانت طيب

المذيعة: صباح الخير

د. طارق: صباح الخير يا افندم

 

 g_m_e_2.JPG

المذيع: يعني لو نتكلم على الرواية أولاً أنا أحييك على هذا الإطار هو طبعة أنيقة وجميلة بس

عايزين نشوف مضمون هذه الرواية الموجهة إلى طفل .

 

المذيعة: و..

المذيع: كيف يكون

المذيعة: ونعرف مين اللي على الغلاف كمان.

د. طارق: الغلاف عليه صورة كريم بطل الرواية

المذيعة: أه.

د. طارق: وهو بتدور حوالين طفل لديه قدرة خاصة جداً إنه هو يستطيع أن يتكلم مع الأشياء.

المذيعة: ها..

د. طارق: وبعدين والده والدته بيسافروا في لمدة عام خارج مصر وبيودعوه مدرسة داخلية وبمجرد أن يدخل يكتشف أن حال الأشياء يعني كل ما هو مثلاً مناضد وكراسي وجدران وأسقف وا وا إلى أخره في حالة صعبة جداً وإن هما بيشكولوا بقى من هموهم.

المذيعة: ها..

 

g_m_e_3.JPG 

د. طارق:  ومن كيفية المعاملة السيئة التي يلقونها من الأطفال ومن إهمال البشر ليهم وكده وبيقولوا أرجوك أنت حاتكون سفيرنا لكل الذين بالمدرسة من مدرسين ومن طلاب لكن الحكاية مش سهلة وبتبدأ قصة صراع ونزاع عنيفة جداً بتنتهي بإن هو يعني ينتصر لحقوق هذه الأشياء ويعني يأتي وزير التعليم بنفسه ويعلن أن هناك بيان اسمه بيان حقوق الأشياء وإن هو حايطبعوا على جميع الكتب المدرسية وعلى الكراسات علشان يلتزم بيها الجميع..

المذيع: ها..

د. طارق: أه فيه مغامرات كثيرة جداً بتحدث في في قلب الرواية.

المذيع: تمام.

د. طارق: وفيه أيضاً إسقاطات على أشكال كثيرة جداً من السلبيات التي توجد في المجتمع.

المذيع: واختيار اسم كريم كبطل للرواية ده كان مقصود.

د. طارق: كان مقصود بالطبع.

المذيع: أه..

د. طارق:  هو من الأسماء الجميلة الحقيقة.

المذيع: د. طارق يعني الكتابة للطفل مهمة صعبة ولكن سهلة يعني البعض يظن إن الكتابة للطفل قد تكون طرف عند الكاتب بالأساس ثم هو إذا في وقت فراغه يكتب للطفل تعليق حضرتك إيه؟.

د. طارق: هو الحقيقة المتخصصين في مجال الأدب بالذات يعرفون أن الكتابة للطفل تحدي كبير أولاً لأنها بتتطلب قبل بقى النواحي التربوية والقدرة اللغوية المتفردة اللي هيا تبقى الـ اللغة مناسبة تماماً لسن الطفل وفي حجم ثروتوا اللغوية لكن تتطلب قدرة على الـ جمع خبرة الحياة بشكل متمكن يعني هو من الحاجات اللطيفة جداً إنوا لا يستطيع أن يكتب للطفل من ليست له خبرة حقيقية في الحياة وكلما ازدادت قدرة الإنسان وحكمتوا ورؤيتوا في الحياة استطاع أن يعكسها في أسلوب بسيط.

المذيع: ها..

د. طارق: يعني بمعنى آخر إن أجمل الأفكار هي الأفكار البسيطة التي يفهمها كل الناس ويجد فيها الحكمة ويجد فيها عون ومساعدة دون أن يكون وده التحدي الآخر دون أن يكون لها توجه تربوي مباشر.

المذيع: ها..

د. طارق:  لأن التوجهات التربوية المباشرة في الكتابة للأطفال تنفر الأطفال من القراءة بصفة عامة لأن حكاية المقارع التربوية والتخم التربوية التي نملاً بها عقول الأطفال هي الحقيقة السبب الأول لماذا يعزف الأطفال على إن يسمعوا لنا ولماذا يعزفوا عن القراءة.

المذيعة: د. طارق يعني الرواية دي موجهة لسن أد إيه تقريباً.

 

 g_m_e_4.JPG

د. طارق: الرواية صنفت هي صدرت أولاً باللغة الألمانية في سويسرا يعني كتبتها باللغة العربية وبعدين ترجمت في سويسرا باللغة الألمانية وترجمتها الأستاذة الدكتورة دوريس كيلياس مترجمة الأستاذ نجيب محفوظ والأستاذ جمال الغيطاني للغة الألمانية وصنفت في سن يبدأ من العاشرة.

المذيعة: من العاشرة.

د. طارق: من العاشرة.

المذيعة: بس 180 صفحة لسن من العاشرة اعتقد أن الرواية طويلة شوية.

د. طارق: هي أول رواية مصرية أدبية طويلة للطفل وهي فعلاً لون من ألوان التحدي.

المذيعة: ها..

د. طارق: والحمد لله الـ Feedback اللي جالي من مجموع القراء من الأطفال وما أرسلوه ليا من رسائل على الإيميل ونشرتها على الويب سايت الخاص بالرواية اسمها king of things كان محفز جداً يعني أنا مثلاً آباء كثيرين جداً قالولي إن أطفالهم في سن العاشرة والثانية عشرة بالذات يعني كانوا يعزفوا تماماً عن القراءة وكانت مشكلتهم معاهم يا ابني اقرا.

المذيعة: ها..

د. طارق:  طاب امسك حاجة كتاب في إيدك أو أو إلى أخروا تحولت المسألة إلى العكس دلوقتي بيقولوا سيب الكتاب عشان تقعد تذاكر يقولوا لما أخلص الرواية الأول.

المذيعة: ها..

المذيع: ها..

د. طارق: فا يعني كلما كان الإنسان صادقاً في كتابته وكلما كان متمكناً من أدواته الكتابية بالذات أدوات الكتابة بتاعتوا بالذات للطفل لابد يكون فيه عنصر تشويق عالي جداً وعنصر المغامرة وعنصر الإثارة وفي نفس الوقت مغذى حقيقي وبُعد لو حضرتك تتخيلي..

المذيعة: ها..

د. طارق:  الأطفال في سن الثانية عشر عندهم قدرات غير عادية على التحليل والتفسير تُذهلي.. إن ده يطلع من أطفال صغيرين.

المذيعة: طب.. حضرتك قولت إنها اترجمت للألمانية يعني هل الطفل بفكروا وباهتماماتوا سواء في مصر أو في ألمانيا متشابه إلى هذا الحد.

د. طارق: هو الاهتمامات مختلفة طبعاً باختلاف الثقافة.

المذيعة: بالطبع.

د. طارق:  دي حقيقة ولكن هناك سمة إيجابية اتسق بيها الأدب بصفة عامة يستطيع أن يقرأه كل إنسان بكل سرور.

المذيعة: ها..

د. طارق: أأ. يجب أن يكون الأدب بسيطاً ومعبراً بصدق عن الثقافة التي ينبع منها في هذه الحالة تنفتح الثقافات على بعض يعني وجهة النظر اللي أن الأدب الغريب لا يلقى قبول ليس في الحقيقة صحية تماماً يعني ولكن كلما كان الأدب صادقاً وبسيطاً ومعبراً ويتسم بأن هو يضم خبرة الحياة استطعنا أن نصل للكثير

المذيع: د. طارق هل بترى إن فيه أزمة في الكتابة للطفل الآن يعني أنا مش عارف فيه عدد من كُتاب الأطفال كتير يعني أسماء معروفة تلاتة أو أربعة الأزمة راجعة لفين يعني حضرتك هل وضعت إيدك على هذه الأزمة أم لا؟.

د. طارق: أولاً فيه أزمة حقيقية فعلاً ولكن هذه الأزمة في طريقها إلى الزوال التدريجي خاصة بعد التشجيع الكبير اللي بيلقاه كُتاب الأطفال وكتاب الطفل بصفة خاصة من السيدة سوزان مبارك وكذلك أيضاً من عن طريق مطبوعات عملاقة زي القراءة للجميع.

المذيع: ها..

د. طارق: لأن الأزمة بالنسبة للكاتب هو الناشر يعني إذا الكاتب وجد ناشر متفتح وعنده قدرة على التجاوز شوية عن المصالح المادية المباشرة والاستخسار ويعمل كتاب شكله وحش وحاجات زي كده إذا وجد ناشر متفتح وعنده الرغبة في إنوا يعلم فعلاً.

المذيعة: فيه مشكلة تانية يا دكتور.

د. طارق: مشكلة كبيرة. الناشر.

المذيع: مشكلة الناشر مشكلة تانية فعلاً.

د. طارق: فا بنححلها بشكل كبير جداً .

المذيع: بس أنا أقصد الموهبة نفسها يعني..

د. طارق: الموهبة.

المذيع: لا أتكلم فيما بعد الكتابة الموهبة نفسها.

د. طارق: أه.. حضرتك تقصد الكتابة في حد ذاتها.

المذيع: الكتابة أه.

د. طارق: أولاً لا بد أن الواحد يكون يعني هو مش مجرد إنه يعبر عن بعض أفكارو ولكن يختار القالب الأدبي المناسب دي نمرة واحد نمرة اتنين اللغة التي يخاطب بها الطفل اللغة دا كيان كبير جداً مش مجرد إن إحنا بس نختار مفردات سهلة ولكن بناء الجملة لازم يكون سهل لازم يكون واضح ما تعكسه هذه اللغة من مفردات الطفل في حياتوا اليومية.

المذيعة: هاا..

د. طارق: الكتابة للطفل يغلب عليها في الوطن العربي بصفة عامة. باستثناء بعض الرواد يعني يغلب إنها تتوجه في المناطق الفانتازيا والأسطورية والخرافية للهروب من مشكلة في الواقع ودي مأساة حقيقية.

المذيع: ها..

د. طارق: لابد أننا عندما نعامل الأطفال نعاملهم على أنهم كيان عايش معانا ونكتبلهم من مشاكلهم وننطلق منهم مش نُملي عليهم.

المذيع: بس كتب الخيال العلمي كتير يا دكتور إنها بتثري خيال الطفل وبتدفعوا لاكتساب آفاق ومناطق يعني غير مكتشفة وده بيحفز عنده جانب الاكتشاف أو روح الاكتشاف.

د. طارق:  ده صحيح وأضم صوتي لحضرتك ولكن أنا بافرق بين الخيال العلمي والجانب الأسطوري والخرافي والفلسفي.

المذيعة: أه..

د. طارق:  الخيال العلمي طبعاً وعلى فكرة برضوا الروايات أو القصص الأسطورية أو التي تقوم على خرافة أو إلى أخروا الخرافة يعني بالنسبة لمن يعني هو نوع من أنواع أو الأجناس الأدبية اسموا جنس الخرافة.

المذيع: الأسطورة.

د. طارق: قريب جداً من الأسطورة. أأ هو هام ولكن ليس هو كل شيء.

المذيع: أأه.

د. طارق:  يعني الحياة الواقعية مليئة بالقصص التي لو استطعنا إن احنا نحسن أدواتنا أثناء تأليفها نستطيع أن نجعل منها أشياء كثيرة أجمل من الأسطورة بكثير وأكثر تشويقاً.

المذيع: أه.

المذيعة: الرسومات جميلة أوي يا دكتور في الكتاب.

د. طارق: هيا الحقيقة الرسومات قامت بها فنانة شابة مصرية اسمها الأستاذة ميادة مسعد وأبدعت فيها وبرضوا ده يعني حضرتك طرحتي موضوع مهم جداً الكتاب الموجه للطفل ليس مؤلفاً فحسب ولكن مؤلف ورسام يعني يُعنى بكل درجة من درجات اللون والشكل والإخراج أأ الكتاب الموجه للطفل ودي عودة لسؤال حضرتك.

المذيع: أه.

د. طارق:  وده تحدي كبير الطفل مش حايُقبل على الكتاب من أجل المضمون فقط.

المذيع: أه..

د. طارق:  ولكن من أجل الشكل أيضاً الطفل أكثر حساسية مننا بجماليات الأشياء.

المذيع: أه..

د. طارق: فإذا ماكانش الكتاب الموجه للطفل يُعنى به عناية وإن هو يتم تقديمه على نحو أفضل بكثير مما يقدم بكتب الكبار لن يلقى هذا الإقبال.

المذيع: د. طارق تعليق حضرتك على مستوى مجلات الأطفال في الوطن العربي في هذه الأيام إيه؟.

د. طارق: برضوا.

المذيع: تُتابع يعني

د. طارق:  أنا أتابع ولكنها في الحقيقة في حاجة يعني هو طبعاً فيه مشروع كبير أتصور أنوا هو إنشاء الله يلقى الاهتمام من الجمهور بتتبناه الدولة ولكن الحقيقة مجلات الأطفال في حاجة إلى إعادة النظرة مرة أخرى في مضامينها.

المذيع: أه..

د.طارق: أولاً هيا بتعاني من مشكلتين المشكلة الأولانية إن هيا مشكلة التخمة التربوية زي ما اتكلمت عنها.

المذيع: أه..

د. طارق: يعني مش لازم كل نقدمها للأطفال.

المذيع: تعكس..

د. طارق:  يبقى الهدف التربوي فيها واضح بشكل قوي كده يعني لأنه حاينفروا.

المذيع: أه..

د. طارق:  لإن إحنا في الحقيقة المقائع التربوية عندنا هنا كتير جداً تفتح التليفزيون تلاقي مقائع تربوية تفتح تروح المدرسة مقائع تربوية.

المذيعة: التليفزيون مافيهوش .

د. طارق: هاها..

المذيعة: التليفزيون اللي عندكوا غير التليفزيون اللي عندنا.

د. طارق: هاها..

المذيع: فيه توجيه تربوي بشكل غير مباشر.

د. طارق: بشكل فظيع يعني فاهم حضرتك إزاي مرة بياخد شكل جديد ومرة بياخد شكل أعراف وتقاليد الحقيقة ده بيحجب الرؤيا الخاصة بتاعة الطفل المجلات التربوية أو الـ عفواً أو المجلات في مجال الأطفال تقراها واحدة واحدة كلها مليانة حاجات بالنظري لكن الحاجات التانية هي العكس بالظبط العزوف عن المعنى أو القيمة المرادة من العمل الأدبي أو القصة القصيرة التي تقدم وتبقى كلها أكشن بلا مضمون فتزيف الرؤيا وتزيف قدرات الطفل على التفسير.

المذيع: ها..

د. طارق:  لأنوا أهم الحاجات التي يجب أن يتعلمها الأطفال هي القدرة على التفسير تفسير معنى العمل الأدبي تفسير للقصة التي يقرأها تساعده على أن يفسر العالم من حوله.

المذيع: المشروع اللي حضرتك ذكرت إليه يا دكتور عفواً يا هناء ده مشروع إصدار مجلة؟.

د. طارق: لا يا أفندم هو مشروع يُعنى به الآن ضمن مشاريع الدولة اللي هو التركيز على مجلات الأطفال.

المذيع: هناء اتفضلي..

المذيع: للارتقاء بها.

د. طارق: للارتقاء بها.

المذيعة: لا بس هو الحقيقة أنا لفت نظري يعني أخيراً تعبير كان من ضمن تعليقات النقاد والصحف الناطقة بالألمانية إنها قصة سياسية تحدث الأطفال وتشرح لهم معنى الفساد في السن الصغير ده إزاي ممكن الأطفال يحسوا إن فيه فساد.

د. طارق: بالظبط. هو اللي فيه حاجة مهمة جداً إن الأطفال لا يستطيعوا أن يفهموا الأشياء بشكلها المجرد يعني إحنا لما نيجي نتعامل مع الطفل مثلاً بنقولوا إيه نقولوا إن إحنا لابد إن أحنا مثلاً ننصر الضعيف أو إن أحنا نكون في جانب الحق أو إن إحنا ننتصر للخير كويس جداً يعني إيه ننتصر للخير؟. يعني إيه ننتصر للضعيف؟. يعني إيه نكون في جانب الحق؟. يعني إيه كلمة فساد بالنسبة للطفل؟. ما يفهماش ولكن لما نيجي نقولوا القصة دي فايدة الأدب إن أحنا لما نيجي نقولوا قصة بقى ومن خلال القصة يجد أن هناك تصرفات سلبية للأبطال الأشرار الموجودين في القصة فيستطيع في الحال إن هو يتبين له أن هذا السلوك يُطلق عليه فساد يبقى جسمنا وجسدنا المعنى علشان كده كان اهتمام الصحف الألمانية والسويسرية بهذه الرواية وبشكل خاص ورشحوها للدراسة بالمدارس هناك في الشريعة الدراسية.

المذيع: د. طارق عبد الباري مؤلف رواية ملك الأشياء شكراً لحضرتك شرفتنا وألف مبروك يا دكتور طارق.

المذيعة: شرفتنا وصباح الخير.

د. طارق: صباح الخير.